مدیربان

کوچینگ کسب و کار (بزرگترین مرجع تخصصی آموزشی کوچینگ کسب و کار ایران)

مدیربان

کوچینگ کسب و کار (بزرگترین مرجع تخصصی آموزشی کوچینگ کسب و کار ایران)

  • ۰
  • ۰

مذاکره چیست؟

تعریف مذاکره به‌صورت ساده و روان یعنی بحث‌وگفتگو بین دو طرف برای رسیدن به توافق و تفاهم با هدف تحقق منافع طرفین؛ یعنی توافقی که دو طرف از آن سود ببرند. ممکن است دو طرف مذاکره افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها یا کشورها باشند.

مذاکره کمک می‌کند تا تعارض‌های هردو طرف حل شود. مذاکره، مشاجره نیست؛ مجادله نیست؛ مباحثه نیست؛ ملاعبه و مناظره نیست. باید مواظب باشیم که در هنگام مذاکره در دام این موارد نیفتیم.

ازآنجاکه یکی از زیربناهای مهم مذاکره «دادوستد» است، در هر مذاکره‌ای بین دو طرف منافعی ردوبدل می‌شود که آن منافع می‌تواند مادی، معنوی، قابل مشاهده یا غیر قابل مشاهده باشد. وقتی شما با پدر و مادر، همسر، فرزندان یا دوستان و همکارانتان و حتی با خودتان گفت و گو می‌کنید درواقع در حال مذاکره هستید.

برای مذاکره کننده حرفه ای بن بستی وجود ندارد

اگر مسیر مذاکره به سمتی برود که منافع یک طرف بیشتر تامین شود و منافع طرف دیگر کمتر، یک جای کار نقص دارد. ناامید نشوید و با هم‌فکری به‌دنبال راه‌های خلاقانه‌تر باشید. به یاد داشته باشید که برای رسیدن به اهداف راه‌های زیادی وجود دارد. شاید اگر هدف‌ها را ایستگاه‌بندی کرده، آن‌ها را به اهداف کوچک‌تری تقسیم کنید و سپس برای رسیدن به هر ایستگاه مسیرهای مختلف را بررسی کنید، گزینه‌های بهتری به دست بیاورید.

متن کامل این مقاله را در سایت مدیربان بخوانید.

برگرفته از:

https://modirban.com/principles-and-techniques-of-negotiation/

  • ۰۰/۱۱/۱۲
  • کوچینگ کسب و کار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی